Latest Posts

Project Nest - een achtergevel voor ons huis

By 12:50 ,

Update - Twee weken geleden zagen jullie al dat ons huis allesbehalve bewoonbaar is. Het zal nog zo'n 9 maanden duren voor dat verandert, maar vanaf morgen is dan toch onze stedenbouwkundige vergunning al geldig. Feest dus, of toch een beetje. De grote 'alle hens aan dek'-werken starten over een paar weken. Ondertussen wordt er vooral veel nagedacht. Nagedacht en gekozen. Eén van die dingen die gelukkig niet veel voeten in de aarde heeft gehad, is bepalen hoe onze achtergevel er moet uitzien.

Ik houd van licht en modern, het lief wilde graag hout. Dat bleek héél verzoenbaar. We hoorden al snel dat er voor een houten gevelbekleding geopteerd wordt voor exotische hardhoutsoorten, maar die zijn duur - tel gerust zo'n €220/m² - en je ecologische voetafdruk wordt er niet bepaald beter van. Na wat te googelen, ontdekte ik een goedkoper, duurzamer alternatief: ThermoWood. ThermoWood-gevelbekleding kan in essen-, populieren- of naaldhout. Doordat het hout thermisch behandeld wordt, wordt het vochtbestendig, vormvast en krijgt het een mooie, warme kleur die na verloop van tijd egaal vergrijst. Net zoals de exotische houtsoorten, maar dan milieuvriendelijker en realiseerbaar voor €50/m². Vele malen liever voor onze portemonnee, dus. Al te technische uitleg bespaar ik jullie graag - daar heb ik het zelf zo niet mee - maar je kan altijd op bijvoorbeeld de website van Carpentier eens een kijkje nemen.

Ik kan jullie uiteraard nog geen foto's tonen van hoe dat er nu exact bij ons uitziet, maar ik kan jullie wel tonen hoe wij willen dat het (ongeveer) wordt en om het nog geloofwaardiger te maken, zie je hier enkel afbeeldingen van architectuur die lijkt op de onze. Leve Pinterest.

Ps: het eindresultaat hebben jullie over zo'n 6-9 maanden zeker ook nog tegoed. 

Liefs,
Annelies



Nog enkele leuke dingetjes

0 reacties