Latest Posts

Food || Appel - blauwe bessencake

By 21:09 , , ,

Op het einde van deze maand is het al twee jaar geleden dat ik deze blog startte. En ik heb daar nog steeds geen spijt van, integendeel. Als ik schrijf en foto's maak, ben ik mijn 'eigen baas', zeg maar. En dat is exact wat ik nodig heb naast mijn job als leerkracht met veel moetjes.

Het is niet meer dan een hobby, maar wel één waar ik blij mee ben. Tot groot ongenoegen van het lief is er wel iets dat moest wijken voor de blog; tot twee jaar geleden bakte ik bijna elk weekend wel een taart of cake, of maakte ik dessert. Wortelcake, crumble met rode vruchten, kriekentaart met latjes, brownie, apfelstrüdel; noem het, en het passeerde de revue - alleen biscuits maak ik niet; vind ik zelf niet lekker. Ik leerde de kneepjes van het vak van mijn lieve moeke en ben daar altijd dankbaar om geweest - al blijf ik natuurlijk een amateur eerste klasse. Ik word rustig van bakken en vind het fijn om 's avonds met een zelfgemaakt dessertje in de zetel te kunnen kruipen. Alleen komt dat er dus niet meer van de laatste jaren, omdat ik meestal aan het schrijven of fotograferen ben tijdens mijn vrije momenten in de weekends.

Ik heb nu besloten daar wat aan te doen en zal proberen weer vaker iets lekkers te maken. De komende weken zal dat misschien een uitdaging zijn, want elk weekend zit eivol (en dat lijkt elk jaar zo te zijn in maart, of beeld ik mij dat in?). Maar dit weekend slaagde ik alvast in mijn opzet. Ik maakte appel - blauwe bessencake naar een recept van Donna Hay, maar dan een beetje aangepast door mij ;-). Ik heb niet de ambitie een foodblogger te worden, maar af en toe een receptje delen vind ik wel kunnen. Dit is echt easy peasy te maken en neemt maar 20 minuten in beslag.

Ingrediënten (voor een springvorm met diameter van ongeveer 22 cm):

220g zelfrijzend bakmeel (gezeefd)
120g suiker
2 zakjes vanillesuiker
120g boter
2 eieren
120ml melk

3 el kokosrasp
1 appel
Twee handen vol blauwe bessen
1 el extra suiker

2 el abrikozenconfituur + 2 el water

Verwarm de oven voor op 160 graden en snijd de appel in dunne schijfjes. Neem een grote kom en doe daarin het zelfrijzend bakmeel, de (vanille)suiker, de zachte boter, de kokosrasp, de eieren en de melk. Mix alles tot je een smeuïge massa krijgt. Vet de springvorm in of bekleed 'm met bakpapier. Doet het beslag erin en strooi de besjes erover. Duw ze een met een lepeltje een beetje in het beslag. Leg de appel erop en strooi daar nog een beetje suiker over. Zet de cake 50 minuten in de oven.

Haal de cake uit de oven. Verwarm de confituur met het water en terwijl de cake nog (lauw)warm is, bestrijk je hem met het confituurmengsel. Dat maakt dat de cake mooi blinkt.

Voilà. En nu alleen nog maar opeten.

Liefs,
Annelies







Nog enkele leuke dingetjes

0 reacties