Latest Posts

Zweden || Not your ordinary honeymoon

By 10:01 , , , ,

Mijn voornemen om deze vakantie meer te bloggen heb ik niet kunnen waarmaken. Misschien omdat er zoveel tegelijkertijd op ons afkwam?

Een verhuis (naar een huis dat lang niet af is), een huwelijk (helemaal zoals we het wilden - later daarover meer, veel meer) en een baby (iets minder goed gepland, maar heel gewild).

Nu ik mij dan maar opnieuw voorneem meer te gaan schrijven, moet ik ergens beginnen. En onze huwelijksreis naar Zweden is het ideale onderwerp. Met al onze centjes in ons huis, zat een reis er eigenlijk niet in. We hoopten heel lang dat we wel zouden kunnen gaan, maar moesten die plannen opbergen. Tot mijn ouders, broers en schoonzusjes besloten ons die reis cadeau te doen. Happy as a hippo ging ik aan het googelen en heel impulsief boekten we dan toch een reis naar Zweden; via Travelbird. We zouden Midden-Zweden verkennen op 8 dagen tijd.

We waren vier jaar geleden al eens samen in Stockholm. We leerden er toen al dat de manier waarop mensen er met elkaar omgaan bij ons past, dat je overal gratis plat water krijgt en dat je in elke wc je handen kan wassen met warm water. Tijd dus om na te gaan of dat ook buiten Stockholm waar was.

Na een half dagje Stockholm met diner bij Hermans - prachtig uitzicht en vegetarisch/vegan buffet - reden we door naar Gränna. In reisgidsen werd gesproken over een authentiek dorpje aan het Vätternmeer. De reisgids had gelijk, alleen hadden wel meerdere toeristen dat blijkbaar gelezen ;-). We zochten er de rustige plekjes op en dat lukte ons bijzonder goed. Na onze volgende stop in Jönköping gingen we wandelen in een natuurreservaat. Dat het regende, maakte ons niet zoveel uit. We kwamen in totaal 4 mensen tegen en dat was helemaal hoe we dachten dat het zou gaan.

Daags erna in Göteborg - waar ik in januari 2011 ook al kwam - gingen we op zoek naar de typische 'fika' (zoetigheden) en goeie koffie. Die vonden we in Haga. Al betaalden we er veel te veel voor. Manlief at er ook nog typisch smorebrood en ik had vooral mijn zinnen gezet op het scoren van babykleedjes - want Scandinavisch design is zovéél mooier. 's Avonds gingen we eten bij Komex Market. Alleen al daarvoor wil ik nóg eens terug.

Na nog meer wandelen in natuurreservaten, rondrijden met de auto (in totaal goed voor zo'n 1500 km) en een bezoek aan Örebro kwamen we terug aan in Stockholm. Onze laatste dag spendeerden we gedeeltelijk aan de zee, alleen, in de zon, op onze 'eigen rots' en later nog even in de stad. Ik moest en zou een koffie, een taartje, een lunchmenu nuttigen bij Kaffe Verket. Toen bleek dat er de straat naast dit hippe plekje net één parkeerplaatsje vrij was, wist ik al dat het meant to be was. En ja hoor, eer wie eer toekomt; beste koffie in town. En hoewel de baby blijkbaar niet zo dol is op koffie, kon ik nu toch genieten van een latte.

Eens terug thuis was de foto's herbekijken en bewerken één van de eerste dingen die ik deed. En misschien willen jullie wel meekijken...

Liefs,
Annelies







Nog enkele leuke dingetjes

0 reacties