Latest Posts

'W' in Lissabon

By 18:21 , ,


De afgelopen tien dagen waren het lief en ik op vakantie in Portugal. We bezochten onder andere Lissabon. Heerlijk! En nu ik zo'n 650 foto's later weer thuis aan mijn pc zit, weet ik niet goed waar te beginnen. Er is zovéél dat ik wil vertellen en zovéél dat ik wil laten zien. Het lief verzekerde mij dat niemànd zit te wachten op een reisverslag. Dat kwam best binnen, want ik was al aan het broeden op een tekst ;-). Maar na het even te laten bezinken, denk ik er net zo over. Ik heb besloten me te beperken (nu ja ...) tot 'what to do' en 'where to eat'-tips. Want eigenlijk hebben wij ons op 1,5 dag in de kleurrijke stad ook voornamelijk verplaatst van (yummie) highlight tot highlight. Op voorhand zocht ik via Tripadvisor en de 100% Lissabon-reisgids enkele adresjes op.

Op de eerste dag hebben we meteen toen we 's ochtends toekwamen tram 28 genomen - net als bijna alle andere toeristen. Dat is één van de oude trammetjes dat een lusje rijdt doorheen de stad en je al meteen voorbij mooie plekjes loodst. Soms zijn de straatjes waar de tram rijdt zo smal en zo steil dat je je afvraagt of je heelhuids boven geraakt.

We stapten af in de Alfama-wijk en wandelden op aanraden van mijn nichtje zonder kaart weer naar beneden. Zo zouden we plekjes zien die we anders misschien zouden missen. We zijn niet verdwaald en passeerden de schattigste steegjes. De was hangt er tussen de huisjes te drogen naast de vogelkooitjes. Een voltreffer!

Toen was het tijd voor onze eerste lunch in Ti'Camila tegenover het Fado-museum. De sangria is er zàlig en voor onze neus stond een Fado-zanger het beste van zichzelf te geven. We bleven er twee uur op het terrasje plakken, maar besloten dan toch maar onze tocht verder te zetten. Na de middag wandelden we doorheen Baixa en Chiado - de twee centrumwijken - tot in Bairro Alto. Daar was het tijd voor alweer een terrasje. We stapten naar Lost-IN: een afgelegen, maar heel gezellig terras dat een mooi uitzicht biedt over Bairro Alto. Je kan er ook Indisch eten, maar wij dronken er enkel iets.

Eten wilden we die avond namelijk doen bij Officina Do Duque. Chef Rui Rebelo deed ervaring op in sterrenrestaurants en stampte nu zelf een klein restaurant uit de grond dat innovatieve, bijzondere en vooral sterwaardige gerechten serveert voor een zeer schappelijke prijs. Het menu wisselt geregeld en er wordt voornamelijk gewerkt met lokale ingrediënten. Met deze heerlijke maaltijd eindigde onze eerste avond in Lissabon.

Toen we enkele dagen later terug gingen, deden we weer alles te voet, waardoor we de stad helemaal konden ervaren. We wandelden naar de Botanische tuinen. Het is daar heel rustig vertoeven. De meeste toeristen doen niet de moeite tot daar te wandelen, omdat de tuinen eigenlijk niet meer goed onderhouden worden. Wij vonden het net daarom wel leuk! Kalm en (bijna) ongerept groen.

Die avond aten we bij Pharmacia. Dit restaurant grenst aan het museum van de farmacie en serveert al het eten in dat thema. Een cocktail in een spuit, de rekening in een medicijnendoosje of het water in voormalige etherflessen; het kan er allemaal! We bestelden er tapas. Op de terugweg naar het station stopten we voor een ijsje van Davvero; deze artisanale ijszaak heeft smaakjes op de kaart staan zoals parmezaan en olijf. Wij durfden die uitdaging niet aan, maar smulden van hazelnoot- en Oreo-ijs.

Teruggaan, ooit? Ik hoop het! En misschien zijn jullie nu ook in a colourful Lisbon mood. Mocht je gaan, passeer dan ook langs Cascais... Daarover volgt één van de dagen een gelijkaardig verslag.

Enjoy the pics!










Nog enkele leuke dingetjes

0 reacties